အမ်ဳိးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္း (၂၀၁၆-၂၀၂၁)
(မုိးမခ) ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၄၊ ၂၀၁၇
အမ်ဳိးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္း (၂၀၁၆-၂၀၂၁) ကို ဒီေန႔ ေနျပည္ေတာ္မွာ စတင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း အခမ္းအနား က်င္းပပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ကိုယ္တိုင္ အဖြင့္အမွာစကား ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ အဲသည္ စီမံကိန္း NESP ကို ရထားတာ နည္းနည္းၾကာၿပီျဖစ္ေပမယ့္ ေသခ်ာမၾကည့္မိေသးပါဘူး။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ဝက္ဘ္ဆိုဒ္ သြားၾကည့္တဲ့အခါ အဲသည္ NESP စာတမ္းကို တင္ထားတာ မေတြ႔ရေသးပါဘူး။ ဒီ NESP စာတမ္းကို ပညာေရးက႑မွာ ပါဝင္ပတ္သက္ေနသူမ်ား (stakeholders) က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိရွိႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ျမန္မာမူ ဘာသာျပန္ထားၿပီးသား ရွိ-မရွိ မေသခ်ာေသးပါဘူး။ က်ေနာ္ ခဏတျဖဳတ္ဖတ္ၾကည့္တဲ့အခါ NESP ရဲ႕ ရည္မွန္း ခ်က္ေတြ ျပည့္မီဖို႔ အဓိကက်တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ (Transformational shift) နယ္ပယ္ႀကီး ၉ ခုရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
၁။ မူႀကိဳနဲ႔ သူငယ္တန္းပညာေရး
၂။ အေျခခံ ပညာေရး- ရရွိႏိုင္မႈ၊ တန္းတူမႈႏွင့္ အင္အားစုအားလံုး ပါဝင္ႏိုင္မႈ (Access, equality and inclusion)
၃။ အေျခခံ ပညာေရး သင္ရိုးညႊန္းတန္း
၄။ ေက်ာင္းသား အကဲျဖတ္မႈႏွင့္ စာေမးပြဲမ်ား
၅။ ဆရာ ပညာေရးႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ
၆။ အျခားနည္းလမ္း ပညာေရး (Alternative education)
၇။ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာေရး (TVET)
၈။ အဆင္ျမင့္ ပညာေရး
၉။ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ အရည္အေသြး ျမႇင့္တင္မႈနဲ႔ အရည္အေသြး အာမခံေရးကိစၥမ်ားစြာ ပါဝင္ပါတယ္။
ေသခ်ာ ဖတ္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါေသးတယ္။ က်ေနာ္စိတ္ဝင္စားတဲ့ ရႈေထာင့္ကေတာ့ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးနဲ႔ ယခု လို ၂၁-ပင္လံု ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုသို႔ ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ကာလမွာ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုဦးတည္ေသာ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္-မျဖစ္ကို ၾကည့္ခ်င္ေနပါတယ္။ ပညာေရးက႑မွာ ထဲထဲဝင္ဝင္လုပ္ေနတဲ့ မိတ္ေဆြတဦးကို ေမးၾကည့္ပါတယ္။ သူေျပာတာက သူလည္း အကုန္မဖတ္ရေသးပါဘူး။ သို႔ေသာ္လည္း အဆင့္ျမင့္ပညာေရးက႑မွာ တိုင္းရင္းသားေတြ တက္ေရာက္ႏိုင္မႈ ကိုတာစနစ္မ်ဳိး မေတြ႔ရဘူး။ ဆရာခန္႔ထားေရးမွာလည္း တိုင္းရင္းသားကိုတာကိစၥ မေတြ႔ရဘူးလို႔ သံုးသပ္ပါတယ္။ (Diversity in University Education Access and Hiring University Staffs) ေနာက္တခါ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ ပညာေရး ကို မေတြ႔ရဘူးဆိုပါတယ္။ (Peace Education) ေယဘုယ်အားျဖင့္ အခုပညာေရးအစီအစဥ္ဟာ ဗဟိုက ခ်ဳပ္ကိုင္ေဆာင္ ရြက္မွာေၾကာင့္ anti-federal (ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးသေဘာ) ျမင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဆက္ၿပီး စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒ (၂၀၁၄)၊ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ (၂၀၁၅) ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ ကြဲလြဲမႈရွိေနသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ထားသလဲ၊ သံုးသပ္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါေသးတယ္။ တခါ အခုလို အဓိကက်တဲ့ အေျပာင္းအလဲႀကီး ၉-ခု လုပ္မယ္ဆိုရင္ ေငြေၾကးသံုးစြဲရမႈေတြ လိုအပ္လာမွာ မလြဲပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ပညာေရးက႑ အသံုးစားရိတ္က အခု NLD အစိုးရ ေရးဆြဲတဲ့ (၂၀၁၇-၁၈) ဘတ္ဂ်က္မွာ ဘတ္ဂ်က္တခုလံုးရဲ႕ ၈.၄၄ ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိပါတယ္။ ယခင္ႏွစ္တုန္းက ဘတ္ဂ်က္ (ယခင္ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ထားခဲ့ေပးတဲ့ဘတ္ဂ်က္) မွာေတာ့ ၇ ရာခုိင္ႏႈန္း သံုးပါတယ္။ ၂၀၁၅-၁၆ ဘတ္ဂ်က္ မွာေတာ့ ၆.၇၈ ရာခုိင္ႏႈန္း သံုးပါတယ္။ အခုလို ပညာေရးဘတ္ဂ်က္နည္းနည္းတိုးလာတာဟာ ဝမ္းသာစရာလိုရွိေပမယ့္၊ ေသခ်ာျပန္ၾကည့္တဲ့အခါ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ သိပၸံ၊ နည္းပညာ ဝန္ႀကီးဌာနေပါင္းလိုက္တာေၾကာင့္ ဘတ္ဂ်က္တိုးလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းအသစ္ေတြကို ထင္ဟပ္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္လိုအပ္ပါတယ္။
အျခားေဝဖန္ သံုးသပ္စရာေတြလည္း ရွိပါလိမ့္မယ္။ ပညာေရးဟာ ႏိုင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးတာမို႔ NESP ကို ေဝဖန္၊ အ ၾကံျပဳၾကဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ အၾကံျပဳပါေၾကာင္း။
ေအာင္သူျငိမ္း (မိုးမခ)
http://moemaka.com/archives/56902
.
.
comment...
အမ္အီးစီအဖြဲ႕က NESP ကိုျမန္မာျပည္က CSO အဖြဲ႕တင္ျပခ်က္မ်ားအရ ဖိုင္နယ္မူၾကမ္းကို ၂၀၁၅ ဒီဇင္ဘာမွာ ျပီးစီးတယ္လို႕ ေရးထားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ႏွစ္သက္ပံုရေပမဲ့ ပညာေရးဝန္ၾကီးဌာနဝက္ဆိုဒ္ကေတာ့ အစိုးရေဟာင္းမ်ားရဲ့ လက္ထဲမွာပဲ ရွိပံုရပါတယ္။ ဝက္ဆိုဒ္မွာဝင္ၾကည့္ေတာ့ ...ျမန္မာ့ပညာေရးျမွင့္တင္မႈလက္တြဲေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ MEC Team ရဲ့ အဖြဲ႕ဝင္ဓါတ္ပံုမ်ား၊ Donors အလႈရွင္မ်ား၊ Partners ပါတနာမ်ားကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဖြဲ႕ရဲ့ ထိပ္ဆံုး ၃ဦးကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားျဖစ္ေနျပီး CSO ရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကေတာ့ ဘယ္မွာရွာၾကည့္ရမလဲ မသိပါ။ MEC publication website မွာလဲ NESP final draft ကိုေဒါင္းလုပ္ဖို႕ မေတြ႕ပါ။ ဧရာမအဖြဲ႕အစည္းၾကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ ျမန္မာပညာေရး စိတ္ဝင္စားသူမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ားအားလံုး မင္ဘာဝင္ျပီး ပါဝင္ေဆြးေႏြးႏိုင္ပါတယ္။ ၂၂၆ ဦးဝိစာရလမ္း ရန္ကုန္၊ 01375739 ext 516, 01375479 ext 516 01375791 ext 516, email info@myanmareducationconsortium.org
.
MEC worked with these groups to develop key policy positions prior to the meeting and saw positive changes in the final draft of the NESP (December 2015) as a result of the recommendations proposed by the CSO consultation group on issues of student transition, language of instruction, local curriculum development and recognition of teachers. For some of the groups it was the first time for them to directly engage in policy dialogue with the Government of Myanmar.
https://myanmareducationconsortium.org
No comments:
Post a Comment