ေမွ်ာ္လင့္ေနေသာ ပညာေရးနဲ႔ ေ၀ဖန္သံေတြၾကားက ေပၚထြက္လာေသာ မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း
|| ခင္စႏၵာျမင့္ ||
အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း စတင္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၿပီဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၃ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပတဲ့ အခမ္းအနားကတစ္ဆင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က တရား၀င္ ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။
ဒီစီမံကိန္းဟာ ဘက္စံုလႊမ္းၿခံဳႏိုင္တဲ့ ပညာေရးက႑ ေလ့လာသံုးသပ္ေရး လုပ္ငန္း (CESR) ရဲ႕ အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ အစီရင္ခံစာမ်ား၊ ပညာေရး လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမ်ား၊ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒ (၂၀၁၄) နဲ႔ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္တဲ့ ဥပေဒ (၂၀၁၅)၊ က႑အလိုက္ လုပ္ငန္းစီမံကိန္းမ်ားနဲ႔ အစိုးရရဲ႕ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ဦးစားေပးလုပ္ငန္းမ်ားစတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ အရင္းအျမစ္ ၅ ခုကို အေျခခံ၍ ေရးဆြဲခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔လည္း အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း(NESP) မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
တဖက္မွာလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ Global Partnership For Education (GPE) အဖြဲ႔ရဲ႕ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနၿပီး၊ GPE ကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကို ပညာေရးက႑အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၇၃.၇ သန္း ေထာက္ပံ့မႈ ျပဳလုပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေထာက္ပံ့ ကူညီေပးမႈေတြ ရႏိုင္ဖို႔အတြက္ GPE အဖြဲ႕ရဲ႕ စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းေတြပါ၀င္တဲ့ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒ ေရးဆြဲေရး၊ အမ်ိဳးသား ပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းေရးဆြဲေရးနဲ႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈ မိတ္ဖက္မ်ားပါ၀င္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ေကာ္မတီမ်ား ဖြဲ႔စည္းေရး စတာတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမ့ဲ ဒီလိုစံသတ္မွတ္မႈေတြက တဆင့္ ေရးဆြဲထားတဲ့ NESP စီမံကိန္းကို စတင္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၿပီလို႔ ေၾကညာၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာေတာ့ ပညာရပ္၀န္း အသိုင္းအ၀ိုင္းေတြၾကားမွာ က်ယ္ေလာင္တဲ့ ေ၀ဖန္သံေတြ ေပၚထြက္လာပါတယ္။
NESP စီမံကိန္းအတြက္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ပါ၀င္ႏိုင္မႈ ဒီေ၀ဖန္သံေတြထဲက တခုကေတာ့ NESP စီမံကိန္းကို ေရးဆြဲတဲ့အခါမွာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ေနာက္ဆံုးမွ သိခြင့္ရခဲ့ၾကတယ္ ဆိုတာပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္း(မူၾကမ္း)ဟာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လအတြင္းမွာ ကတည္းက ထြက္လာခဲ့တာပါ။ ဒါေပမဲ့ ပညာေရးဆက္စပ္တဲ့ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ လက္ထဲကိုေတာ့ ေရာက္ရွိဖို႕ ေႏွာင့္ေႏွးေနခဲ့တဲ့အတြက္ အခုလိုေ၀ဖန္သံေတြ ေပၚထြက္ လာတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ NESP စီမံကိန္းရဲ႕ ညွိႏိႈင္းေဆြးေႏြးေရးမူ က႑မွာကေတာ့ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလကေန ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း CESR အဖြဲ႔၀င္ေတြဟာ ပညာေရးမွာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သူ ၃,၁၉၉ ဦးနဲ႔ ညွိႏိႈင္းေဆြးေႏြးပြဲ ၁၀၇ ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာလည္း CESR အဖြဲ႔၀င္ေတြဟာ တႏိုင္ငံလံုးရွိ ခ႐ိုင္ေပါင္း ၄၃ ခုမွာ ပညာေရး ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သူ ၁၃,၀၀၀ ဦးနဲ႔ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး ညွိႏိႈင္းခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
သေျပပညာေရး ေဖာင္ေဒးရွင္းက အမႈေဆာင္ ဒါ႐ိုက္တာ ဆရာေစာမ်ိဳးမင္းသူ ကေတာ့ NESP စီမံကိန္း ေပၚေပါက္လာဖို႔ အတြက္ အေျခခံျဖစ္တဲ့ CESR ရဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ အပိုင္းမွာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြဟာ အတိုင္းအတာတခုအထိ ပါ၀င္ခြင့္ရခဲ့ၾကေပမယ့္၊ တကယ္တမ္း NESP စီမံကိန္းေရးဆြဲမႈ အပိုင္းမွာေတာ့ ႏိုင္ငံျခားက ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ေရးဆြဲခဲ့တဲ့အတြက္ ဒီစီမံကိန္းဟာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ အတြက္ေတာ့ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္မႈ မရွိသလို ျဖစ္ေနတယ္လို႔ သူ႔ရဲ႕အျမင္ကို ေျပာပါတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေနျပည္ေတာ္မွာ တရား၀င္ ထုတ္ေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့မွ၊ တပတ္ေက်ာ္ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ အလိုက်မွ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက UNICEF ကေနတဆင့္ ေခၚေတြ႔တယ္ဆိုေတာ့ ဒီမဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ တေလွ်ာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ့ ပါ၀င္မႈရွိခဲ့တယ္လို႔ မယူဆမိဘူး” လို႔ သေျပပညာေရး ေဖာင္ေဒးရွင္းမွ အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာ ဆရာမ်ိဳးမင္းသူက ေျပာပါတယ္။
ဒါေပမ့ဲ ပညာေရး သုေတသနဦးစီးဌာနမွ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူ တေယာက္က ေျပာရာမွာေတာ့ ဒီအမ်ိဳးသား ပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္းဟာ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အႀကံေပးပညာရွင္ေတြက ပူးေပါင္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့အတြက္ အေကာင္အထည္ ေပၚလာတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါအျပင္ NESP ရဲ႕ အေျခခံမူေတြထဲက လက္လွမ္းမီေရးမူမွာေတာ့ ‘ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာနသည္ အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းေရးဆြဲျခင္းကို ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးက လက္လွမ္းမီႏိုင္ရန္ အထူးအေလးေပး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ ပါသည္’ လို႔လည္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
မသန္စြမ္းကေလးငယ္မ်ား ပညာသင္ယူခြင့္ရွိေရး လႈပ္ရွားမႈေကာ္မတီက တြဲဖက္အတြင္းေရးမွဴး၊ ပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကြန္ရက္(NNER) အဖြဲ႕ဝင္ ကိုရဲ၀င္းကေတာ့ “ျပည္သူေတြကို ခ်ျပဖို႔မေျပာနဲ႔ ပညာေရးကို ထဲထဲ၀င္၀င္ လုပ္ေနပါတယ္ဆိုတဲ့ ပညာေရး အဖြဲ႔ေတြကိုေတာင္ ဒီစီမံကိန္းကိုခ်ျပဖို႔ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာ ေနတယ္” လို႔ သူ႔ရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳကို ေျပာပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္းကို အေကာာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ပညာေရးက႑ ေပါင္းစပ္ညွိႏိႈင္းေရး ေကာ္မတီ ဖြဲ႔စည္းေရးမွာလည္း အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြ ပါ၀င္ႏိုင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစိုးရဘက္က ကန္႔သတ္မႈေတြလည္း ရွိေနတဲ့အျပင္၊ ကိုယ္စားလွယ္ ေရြးခ်ယ္မႈအတြက္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲ ေတြကိုလည္း ရက္ေရႊ႕ဆိုင္းတာမ်ိဳးေတြ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။
ထိုသို႔ကန္႔သတ္ထားတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူ တဦးျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရးဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာခိုင္ၿမဲကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ၾကည့္ရာမွာေတာ့ “မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းလား၊ ပညာေရးက႑မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့သူ တကယ္ဟုတ္ရဲ႕လား၊ တကယ္ေကာ အက်ိဳးျပဳရဲ႕လား ဆိုတဲ့အေပၚ မူတည္ၿပီး ကိုယ္စားလွယ္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ျခင္းဆိုင္ရာ စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို ေရးဆြဲရမယ္။ ဒီစံေတြနဲ႔ညီမွသာ ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္လာမယ္” လို႔ ေျပာပါတယ္။
ဒီေပါင္းစပ္ညွိႏိႈင္းေရး ေကာ္မတီဟာ အစိုးရဘက္က ၃ ေနရာ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး မိတ္ဖက္ေတြက ၂ ေနရာ၊ INGO ေတြဘက္က ၂ ေနရာနဲ႔ အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြဘက္က ၂ ေနရာဆိုၿပီး ၉ ဦး ေကာ္မတီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕၀င္ေတြက ပညာေရးအတြက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရမယ့္ အခ်က္ေတြ အပါအ၀င္၊ GPE က ျမန္မာ့ပညာေရးအတြက္ ထည့္၀င္ေငြေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စဥ္းစားဆံုးျဖတ္မႈေတြကို ျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္သလို၊ စီမံကိန္းရဲ႕ အားနည္းခ်က္၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို သံုးသပ္မယ့္ အဖြဲ႔လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကို တရား၀င္ မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ အဖြဲ႔မ်ားသာ ျဖစ္ရမယ္ဆိုၿပီး အစိုးရဘက္က ကန္႔သတ္ထားေသာ္လည္း ျမန္မာ့ပညာေရး က႑အတြက္ ေဒၚလာ ၇၃.၇ သန္း ထည့္၀င္ေပးမယ့့္ GPE အဖြဲ႔ရဲ႕ စံသတ္မွတ္ခ်က္မွာေတာ့ ပညာေရးအတြက္ အမွန္တကယ္ ျပဳလုပ္ေနေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ပါ၀င္ခြင့္ေပးရမယ္ လို႔သာ ပါရွိပါတယ္။
ဒီလိုအရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ ပါ၀င္ခြင့္ရမႈအေပၚ သေဘာထား ကြဲလြဲမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သေျပပညာေရး ေဖာင္ေဒးရွင္းမွ အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာ ဆရာမ်ိဳးမင္းသူက ေျပာရာမွာေတာ့ “အရင္အစိုးရ လက္ထက္ကထက္ အခုအစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ထိေတြ႔မႈဟာ ပိုၿပီးေလ်ာ့နည္းလာတယ္” လို႔ ဆိုပါတယ္။
*** စီမံကိန္းပါ က႑မ်ားႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ
ဒီ NESP စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ေ၀ဖန္သံေတြထဲက ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ စီမံကိန္းပါ က႑ေတြနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မႈတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ကို ေရာက္ရွိဖို႔အတြက္ ပညာေရးက႑မွာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အေျပာင္းအလဲ ၉ ခုျဖစ္တဲ့ မူႀကိဳႏွင့္ သူငယ္တန္း ပညာေရး၊ ၂၁ ရာစု အေျခခံပညာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား၊ အေျခခံပညာေရး- အခြင့္အလမ္း၊ အရည္အေသြးနဲ႔ လူတိုင္းအက်ံဳး၀င္မႈ၊ အေျခခံပညာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း၊ ပညာရည္ စစ္ေဆး အကဲျဖတ္ျခင္းနဲ႔ စာေမးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ ဆရာအတတ္ ပညာေရးနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ေက်ာင္းျပင္ပနဲ႔ တသက္တာ ပညာေရး၊ နည္းပညာနဲ႔ သက္ေမြး ပညာေရးနဲ႔ ေလ့က်င့္ေရး၊ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး စတဲ့ အေျပာင္းအလဲ က႑ေတြနဲ႔ အဆင့္ဆင့္ ျပဳလုပ္သြားမယ္လို႔ NESP စီမံကိန္းမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒီက႑ႀကီး ၉ ခုမွာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကို က႑ ၇ ခုမွာသာ ပါ၀င္ ေဆြးေႏြးခြင့္ေပးၿပီး၊ အေျခခံပညာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းနဲ႔ မူႀကိဳႏွင့္ သူငယ္တန္း ပညာေရးဆိုတဲ့ က႑ႏွစ္ခုကိုေတာ့ အစိုးရက တိုက္ရိုက္ကိုင္တြယ္ စီမံမွာျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ေဖာ္ျပထားေသာ ‘အေျခခံပညာ သင္႐ိုး ညႊန္းတမ္းကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္သာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲႏိုင္သည္’ ဆိုေသာ အခ်က္ျဖင့္ NESP ၏ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း က႑ကို အစိုးရက တိုက္႐ိုက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္၏ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ျဖစ္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္၊ ဖက္ဒရယ္ပညာေရး အတြက္ ေမးခြန္းထုတ္စရာလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။
“အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထူေထာင္ခ်င္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ပညာေရးနဲ႔ တက္တက္စင္ေအာင္ လြဲေနပါတယ္” လို႔ သေျပ ပညာေရး ေဖာင္ေဒးရွင္းမွ အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာ ဆရာေစာမ်ိဳးမင္းသူက ေျပာပါတယ္။
တႏိုင္ငံလံုးမွာရွိတဲ့ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းကို ေနျပည္ေတာ္မွာရွိတဲ့ လူတစုနဲ႔ ဆံုးျဖတ္မယ္ဆိုတဲ့ သေဘာဟာ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္မယ္ဆိုတဲ့ သေဘာရယ္၊ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်မယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေတြရယ္နဲ႔ တက္တက္စင္ေအာင္ လြဲေနပါတယ္လို႔ ဆရာ ဦးေစာမ်ိဳးျမင့္သူက ဆက္လက္ ေထာက္ျပခဲ့ပါတယ္။
သို႔ေသာ္ NESP တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အေျခခံသင္႐ိုးညႊန္းတမ္း က႑ အတြက္ ျပဳလုပ္မယ့္ မဟာဗ်ဴဟာ ၃ ရပ္အနက္ မဟာဗ်ဴဟာ ၁ နဲ႔ ၂ တို႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းစဥ္ - ၃ မွာေတာ့ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ႕ ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာ၊ ႐ိုးရာဓေလ့ ထံုးတမ္းအေမြအႏွစ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္တတ္ရန္ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကား သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း ျပဳစုေရးဆြဲျခင္း၊ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း ေရးဆြဲသူမ်ားရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ျမွင့္တင္ေပးျခင္းဆိုတဲ့ က႑ေတြကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ မူႀကိဳနဲ႔ သူငယ္တန္း ပညာေရးက႑ကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္မယ့္ က႑ ၄ ရပ္ရဲ႕ ပထမဆံုးက႑ျဖစ္တဲ့ ‘မူႀကိဳ၀န္ေဆာင္မႈ ဆိုင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ေပါင္းစပ္ညွိႏိႈင္းေရးကို ပိုမိအားေကာင္းေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း’ ဆိုတဲ့ က႑ရဲ႕ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္-၁ မွာေတာ့ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ပုဂၢလိကက႑တို႔က ပညာေရးတြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သူမ်ားနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္သြားမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ တကယ္ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈမွာေတာ့ အဆိုပါ မူႀကိဳႏွင့္ သူငယ္တန္း ပညာေရးက႑ အတြက္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ပါ၀င္ခြင့္မရွိဘူးလို႔ ကိုရဲ၀င္းကေျပာပါတယ္။
အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း(NESP) ဟာ (၂၀၁၆-၂၀၂၁) ငါးႏွစ္တာ ကာလစီမံကိန္းဆိုၿပီး ေဖာ္ျပ ထားေသာ္လည္း စီမံကိန္းကို စတင္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၿပီလို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က ေၾကညာလိုက္ သည့္ ကာလကပင္ မူလစီမံကိန္းတြင္ လ်ာထားထားသည့္ ကာလထက္ ၁ ႏွစ္နီးပါး ေနာက္က်ေနျခင္းကလည္း ဒီစီမံကိန္းအေပၚ ေထာက္ျပေ၀ဖန္စရာ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။
“ဒီစီမံကိန္းဟာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မႈအပိုင္းမွာ အားနည္းတယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရတယ္။ အခုကတည္းက အခ်ိန္အရ အားနည္းေနတာကို ေတြ႔ေနရ တယ္။ ဒီစီမံကိန္းပါ အေၾကာင္းအရာေတြကို ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ လုပ္ႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ေတာင္ ဘယ္ေလာက္အထိ လုပ္ႏိုင္မယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္” ဟု ဆရာဦးမ်ိဳးမင္းသူက ေျပာပါတယ္။
*** စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေငြ
NESP စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ အပိုင္းမွာ အေရးႀကီးတဲ့ အစိတ္အပုိင္းျဖစ္တဲ့ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ ဘ႑ာေငြ အပိုင္းကိုလည္း ေ၀ဖန္ေထာက္ျပမႈေတြ ရွိေနပါတယ္။
၂၀၁၇-၁၈ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ဦးစားေပး အစီအစဥ္မ်ားအရ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀မႈမွာ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနဟာ စတုတၳေနရာမွာ ရွိေနၿပီး၊ ေငြက်ပ္ ၁,၇၆၄ ဘီလီယံျဖစ္ကာ စုစုေပါင္း အသံုးစရိတ္မ်ား၏ ၈.၄၄ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရရွိေနပါတယ္။
မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္းမွာ ေဖာ္ျပထားတာကေတာ့ NESP စီမံကိန္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားနဲ႔ ေမွ်ာ္မွန္းရလဒ္မ်ား၏ ၈၀ရာခိုင္ႏႈန္းကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည္ဆိုပါက ၂၀၁၆-၂၀၂၁ ငါးႏွစ္တာ ကာလအတြင္း ပညာေရးအတြက္ ႏွစ္စဥ္ အသံုးစရိတ္သည္ ၂ ဆထက္မက ျမင့္တက္လာမွာျဖစ္ၿပီး က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၄,၄၇၄,၆၆၃ သန္း ကုန္က်မယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္၊ တႏွစ္ခ်င္းစီအေနနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ က်ပ္သန္းေပါင္း ၂,၈၉၄,၉၃၂ ေက်ာ္ ကုန္က်မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အစိုးရဟာ ဒီစီမံကိန္းအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ထည့္၀င္မႈရွိေသာ္လည္း ႏိုင္ငံျခားက ထည့္၀င္လွဴဒါန္းမႈ ေတြေပၚ မူတည္ၿပီး ေရးဆြဲထားသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားက ထည့္၀င္လွဴဒါန္းမႈဟာ ႏွစ္ကာလ အပိုင္းအျခားနဲ႔ ရွိတဲ့အတြက္ စီမံကိန္းတခုလံုး စဥ္ဆက္မျပတ္ တိုးတက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေရး အတြက္ ဘ႑ာေငြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြဘက္က ေ၀ဖန္အႀကံျပဳ ေထာက္ျပမႈေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးက ဘတ္ဂ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးသံုးၿပီး ေျပာင္းလဲမွ အဆင္ေျပမွာ။ ႏိုင္ငံျခားက အလွဴရွင္ေတြဆီက ပိုက္ဆံရမွာကိုလည္း ၀မ္းသာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အစိုးရက အခြန္ေတြေပၚ မူတည္ၿပီး စီမံကိန္းကို ေရးဆြဲရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့” ဟု ကိုရဲ၀င္းက ဆိုပါတယ္။
NESP စီမံကိန္းႀကီးဟာ မသန္စြမ္း ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခန္းက႑အခ်ိဳ႕၊ အဆင့္ျမင့္ပညာ၊ အသက္ေမြး ၀မ္းေက်ာင္းပညာနဲ႔ ဆရာခန္႔ထားမႈ စတဲ့အပိုင္းေတြမွာလည္း အားနည္းခ်က္အခ်ိဳ႕ ရွိေနပါတယ္လို႔ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္း အမ်ားစုက ေထာက္ျပေ၀ဖန္ ေနၾကေပမယ့္လည္း သူတို႔အားလံုးဆီက တူညီတဲ့ အသံကေတာ့ … …
“ဒီစီမံကိန္းက ပညာေရးေျပာင္းလဲမႈ က႑အတြက္ အေထာက္အကူ ျပဳမယ္ လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္” ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
(မတ္ ၁၀၊ ၂၀၁၇)
ခင္စႏၵာျမင့္
The Ladies News
ခင္စႏၵာျမင့္
The Ladies News
comment...
အမ္အီးစီအဖြဲ႕က NESP ကိုျမန္မာျပည္က CSO အဖြဲ႕တင္ျပခ်က္မ်ားအရ ဖိုင္နယ္မူၾကမ္းကို ၂၀၁၅ ဒီဇင္ဘာမွာ ျပီးစီးတယ္လို႕ ေရးထားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ႏွစ္သက္ပံုရေပမဲ့ ပညာေရးဝန္ၾကီးဌာနဝက္ဆိုဒ္ကေတာ့ အစိုးရေဟာင္းမ်ားရဲ့ လက္ထဲမွာပဲ ရွိပံုရပါတယ္။ ဝက္ဆိုဒ္မွာဝင္ၾကည့္ေတာ့ ...ျမန္မာ့ပညာေရးျမွင့္တင္မႈလက္တြဲေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ MEC Team ရဲ့ အဖြဲ႕ဝင္ဓါတ္ပံုမ်ား၊ Donors အလႈရွင္မ်ား၊ Partners ပါတနာမ်ားကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဖြဲ႕ရဲ့ ထိပ္ဆံုး ၃ဦးကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားျဖစ္ေနျပီး CSO ရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကေတာ့ ဘယ္မွာရွာၾကည့္ရမလဲ မသိပါ။ MEC publication website မွာလဲ NESP final draft ကိုေဒါင္းလုပ္ဖို႕ မေတြ႕ပါ။ ဧရာမအဖြဲ႕အစည္းၾကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ ျမန္မာပညာေရး စိတ္ဝင္စားသူမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ားအားလံုး မင္ဘာဝင္ျပီး ပါဝင္ေဆြးေႏြးႏိုင္ပါတယ္။ ၂၂၆ ဦးဝိစာရလမ္း ရန္ကုန္၊ 01375739 ext 516, 01375479 ext 516 01375791 ext 516, email info@myanmareducationconsortium.org
No comments:
Post a Comment